עמית צור – 03 ואהבת לרעך כמוך

תקציר מוקלט

הנחיות למערך

עמית צור

בקיץ 2004 תשס"ד נולד בן הזקונים של משפחת צור.
ילד חמד שקיבל את השם עמית. בן זקונים לליאורה ולאייל, אח לרותם בן החמש ולירדן שכמעט חגג שנתיים.
עמית, כשמו כן הוא, התגלה כחבר, אח ועמית של אמת לכל אוהביו וסובביו. "מגנט של אנשים".
מבית הספר "רמב"ם" שבאליכין, עבר לתיכון "רופין" בעמק חפר, כשבמקביל נבנתה אישיותו וזהרה על כל מי שרק הכיר אותו.
"המלך" כינו אותו חבריו. והוא אכן היה מלך. דאג לכולם, איכפתי למי שהכיר – וגם למי שלא. כשזיהה מישהו חלש, התמסר למענו, חיבר וחיבק אותו, גם במחיר של "לא להיות עם כולם". תמיד ידע לזהות את החלשים בשכבה, ולהעניק להם את מה שהם צריכים.

ידע להשיג את יעדיו בשקט, בעוצמה. מבלי להרים את הקול.
לצד אהבתו לעם ולארץ, חיבתו לספורט ולחברים, לא שכח את אהבתו וקרבתו למשפחה, ולמסורת. בדרכו שלו בחר להתנדב לגולני. כולם העריצו אותו, חבריו ומפקדיו.
בצבא התגלתה אישיותו המדהימה במלוא זוהרה: מעולם לא השאיר חבר מאחור, ותמיד היה דואג להרים את החלש.
ביום שבת, חג שמחת תורה, ה 7.10 נפל בקרב גבורה, כשהוא מציל חיים של רבים.
עמית, גיבור ישראל, נפל טרם מלאו לו 20 אביבים בהגנה על הדבר שהוא אהב יותר מכל: ארצו האהובה, וחבריו, שאותם מעולם לא השאיר מאחור.
ה' יקום דמו, וימי זכרו ברוך.

***

ברוכים הבאים!

אנו מתחילים היום סדרת לימוד מיוחדת ומשמעותית לזכר ולעילוי נשמת יקירינו.
בסדרה נעסוק בסיפורים ובערכים, נעמיק בהם מתוך ארון הספרים היהודי וננסה להפוך את הזיכרון החי – למורשת.
בשיעור היום נדבר על משמעות הזיכרון, על הנצחה יהודית ועל הדרך בה אנו הופכים להיות טובים יותר.
לימוד מהנה ומועיל!

במהלך הסדרה פזורים:
אבני דרך – קטעי קישור והסבר לתוכן הנלמד
נרות זיכרון – מחשבות ושאלות לדיון המאפשרות מחשבה קדימה והזמנה לשלב תובנות בחיי היומיום

***

בואו נדבר על זה…

מה חשוב לי לזכור?
מדוע?

כיצד נוכל לשמר זיכרון?

***

על הזיכרון

היהודים היו העם הראשון שכתב היסטוריה — מאות שנים לפני הרודוטוס ותוקידידס, שתכופות מתוארים שלא כדין כהיסטוריונים הראשונים.
ובכל זאת, בעברית המקראית אין מילה שמשמעותה "היסטוריה" ("דברי הימים" הוא הביטוי הקרוב ביותר במובנו לכך).
במקום לדבר על היסטוריה, היא משתמשת בשורש זכ"ר (הרב יונתן זקס)

מה ההבדל בין זיכרון להיסטוריה?

***

הופכים זיכרון למורשת

יש הבדל יסודי בין היסטוריה וזיכרון.
השפה האנגלית נותנת בו סימן יפה: history פותחת ב־his (שֶלוֹ), ואילו זיכרון, memory, מתחיל ב־me (אותי).
גוף שלישי — לעומת גוף ראשון.
ההיסטוריה קרתה לאחרים; הזיכרון הוא זיכרון שלי. הוא הסיפור שלי. זיכרון הוא עבר שהפנמתי והפכתי לחלק מזהותי.
(הרב יונתן זקס, עם של מספרי סיפורים).

נרות זכרון

כיצד נוכל לחוות סיפורי-עבר באופן שיהפוך משמעותי גם עבורנו?
מה עלינו לעשות כדי שסיפור לא ישאר רק סיפור אלא יהפוך ל'קריאת כיוון' משמעותית?

***

לפי המעשה…

"רָאוּי לָנוּ לַעֲשׂוֹת מַעֲשִׂים הַמַּרְאִים בָּנוּ הַמַּעֲלָה הַגְּדוֹלָה שֶׁעָלִינוּ בָּהּ בְּאוֹתָהּ שָׁעָה. וּמִתּוֹךְ הַמַּעֲשֶׂה וְהַדִּמְיוֹן שֶׁאֲנַחְנוּ עוֹשִׂין, נִקְבַּע בְּנַפְשׁוֹתֵינוּ הַדָּבָר לְעוֹלָם…"
…כִּי הָאָדָם נִפְעַל כְּפִי פְּעֻלּוֹתָיו, וְלִבּוֹ וְכָל מַחְשְׁבֹתָיו תָּמִיד אַחַר מַעֲשָׂיו שֶׁהוּא עוֹסֵק בָּהֶם אִם טוֹב וְאִם רָע… כִּי מִתּוֹךְ הַפְּעֻלּוֹת הַטּוֹבוֹת אֲנַחְנוּ נִפְעָלִים לִהְיוֹת טוֹבִים וְזוֹכִים לְחַיֵּי עַד…"
(ספר החינוך, מצווה טז).

אבני דרך:

חכמת היהדות מלמדת אותנו כי הדרך הטובה ביותר לחולל שינוי ולהפוך להיות טובים יותר היא: לפעול באופן אקטיבי.
כל מעשה טוב שאנו מצרפים לשגרת חיינו מקדם אותנו בדרך להפוך להיות טובים יותר באמת.

נרות זכרון:

איך אפשר לשלב בשגרת חיינו מעשים טובים?

***

מִשְׁנָה לַנְּשָׁמָה

"כָּתַב בְּסֵפֶר אֶלֶף הַמָּגֵן בְּסוֹפוֹ, שֶׁבַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים כָּתְבוּ, שֶׁלִּמּוּד מִשְׁנָיוֹת עֲבוּר נֶפֶשׁ הַמֵּת הוּא טוֹבָה גָּדוֹל לוֹ…
וּבְסֵפֶר יוֹסֵף אֹמֶץ כָּתַב: לִמּוּד הַתּוֹרָה מוֹעִיל שִׁבְעָתַיִם מִכָּל הַתְּפִלָּה, וְעַל יְדֵי כֵּן מַכְנִיסִים הַמֵּת לְגַן עֵדֶן".

אבני דרך:

תורת ישראל מחולקת שלני חלקים, תורה שבכתב – חמשת חומשי התורה. ו'תורה שבעל פה' – הסבר ופירוט שנמסר בעל פה ומבטא את הקשר העמוק בין אלוקים לעם-ישראל.
המשנה היא הבסיס של התורה שבעל-פה. המילה 'משנה' מורכבת מאותן אותיות של המילה 'נשמה'.
לימוד של משניות לאחר פטירת אדם מועילה לנשמת הנפטר ומועילה כמובן לנשמתם של החיים הלומדים.

***

אותיות פורחות באויר

"מְצָאוּהוּ (הרומאים) לְרַבִּי חֲנִינָא בֶּן תְּרַדְיוֹן שֶׁהָיָה יוֹשֵׁב וְעוֹסֵק בַּתּוֹרָה וּמַקְהִיל קְהִלּוֹת בָּרַבִּים וְסֵפֶר תּוֹרָה מֻנָּח לוֹ בְּחֵיקוֹ הֱבִיאוּהוּ וּכְרָכוּהוּ בְּסֵפֶר תּוֹרָה וְהִקִּיפוּהוּ בַּחֲבִילֵי זְמוֹרוֹת וְהִצִּיתוּ בָּהֶן אֶת הָאוּר (אש).
וְהֵבִיאוּ סְפוֹגִין שֶׁל צֶמֶר וּשְׁרָאוּם בְּמַיִם וְהִנִּיחוּם עַל לִבּוֹ כְּדֵי שֶׁלֹּא תֵּצֵא נִשְׁמָתוֹ מְהֵרָה.
…אָמְרוּ לוֹ תַּלְמִידָיו רַבִּי מָה אַתָּה רֹאֶה אָמַר לָהֶן גְּוִילִין נִשְׂרָפִין וְאוֹתִיּוֹת פּוֹרְחוֹת" (תלמוד בבלי, עבודה זרה, יח, א).

נרות זכרון:

מהם ה'אותיות' של חיינו שלעולם לא ניתן לשרוף?

וכן רבי חנינא בן תרדיון בשעה ששרפו את גופו בחבילות של זמורות הרגיש את עצמו ואת עמו בלתי מנוצח, מפני שהוא ראה באמת אותיות פורחות באויר, מפני שהרגיש שלו ולעמו הַנֶצַח, ולמשנאיו רק נצחון ארעי על גופות ישראל ולא על נשמותיהן

פרופסור שמחה בונם אורבך, הצופה, 1954

***

באמצע הלילה
אני מתעורר
הלב מלא
אני מוזר לכולם
וזר לעצמי
בלי מקום בעולם
אולי צריך להיגמר
כדי מחר להתחיל
במקום אחר
הגיעה השעה
משליך גפרור בכוונה

יומנים נשרפים
אותיות פורחות באוויר…

אנ'לא יודע לאן
אני ממשיך מכאן
פשוט מוכרח ללכת
משאיר זאב בודד
וערפל כבד
תמונות על הקירות
מדליק את האש
ומבקש
לא להביט לאחור
עזה כמוות אהבה
שלהבתיה

יומנים נשרפים… (אביתר בנאי)

youtube.com/watch?v=_bvyufA3gJk

***

מהי הנצחה?

בהנצחה אנו מבקשים להפוך זיכרון זמני לנצח.
את סיפור חייהם של הנופלים אנו יכולים להפוך למורשת-נצח על ידי ניסיון ללמוד מדרכיהם ולהעמיק בערכים שהיו חשובים להם.
בסדרת המפגשים שלנו נקרא ונשמע סיפורים ותובנות מחיי הנופלים, נרחיב בערכים שהיו חשובים להם על פי מקורות מארון הספרים היהודי ונאפשר לזיכרון שלהם לחיות בתוכנו לנצח.

הצג עוד

תקציר מוקלט

הנחיות למערך

עמית צור

בקיץ 2004 תשס"ד נולד בן הזקונים של משפחת צור.
ילד חמד שקיבל את השם עמית. בן זקונים לליאורה ולאייל, אח לרותם בן החמש ולירדן שכמעט חגג שנתיים.
עמית, כשמו כן הוא, התגלה כחבר, אח ועמית של אמת לכל אוהביו וסובביו. "מגנט של אנשים".
מבית הספר "רמב"ם" שבאליכין, עבר לתיכון "רופין" בעמק חפר, כשבמקביל נבנתה אישיותו וזהרה על כל מי שרק הכיר אותו.
"המלך" כינו אותו חבריו. והוא אכן היה מלך. דאג לכולם, איכפתי למי שהכיר – וגם למי שלא. כשזיהה מישהו חלש, התמסר למענו, חיבר וחיבק אותו, גם במחיר של "לא להיות עם כולם". תמיד ידע לזהות את החלשים בשכבה, ולהעניק להם את מה שהם צריכים.

ידע להשיג את יעדיו בשקט, בעוצמה. מבלי להרים את הקול.
לצד אהבתו לעם ולארץ, חיבתו לספורט ולחברים, לא שכח את אהבתו וקרבתו למשפחה, ולמסורת. בדרכו שלו בחר להתנדב לגולני. כולם העריצו אותו, חבריו ומפקדיו.
בצבא התגלתה אישיותו המדהימה במלוא זוהרה: מעולם לא השאיר חבר מאחור, ותמיד היה דואג להרים את החלש.
ביום שבת, חג שמחת תורה, ה 7.10 נפל בקרב גבורה, כשהוא מציל חיים של רבים.
עמית, גיבור ישראל, נפל טרם מלאו לו 20 אביבים בהגנה על הדבר שהוא אהב יותר מכל: ארצו האהובה, וחבריו, שאותם מעולם לא השאיר מאחור.
ה' יקום דמו, וימי זכרו ברוך.

***

ברוכים הבאים!

אנו מתחילים היום סדרת לימוד מיוחדת ומשמעותית לזכר ולעילוי נשמת יקירינו.
בסדרה נעסוק בסיפורים ובערכים, נעמיק בהם מתוך ארון הספרים היהודי וננסה להפוך את הזיכרון החי – למורשת.
בשיעור היום נדבר על משמעות הזיכרון, על הנצחה יהודית ועל הדרך בה אנו הופכים להיות טובים יותר.
לימוד מהנה ומועיל!

במהלך הסדרה פזורים:
אבני דרך – קטעי קישור והסבר לתוכן הנלמד
נרות זיכרון – מחשבות ושאלות לדיון המאפשרות מחשבה קדימה והזמנה לשלב תובנות בחיי היומיום

***

בואו נדבר על זה…

מה חשוב לי לזכור?
מדוע?

כיצד נוכל לשמר זיכרון?

***

על הזיכרון

היהודים היו העם הראשון שכתב היסטוריה — מאות שנים לפני הרודוטוס ותוקידידס, שתכופות מתוארים שלא כדין כהיסטוריונים הראשונים.
ובכל זאת, בעברית המקראית אין מילה שמשמעותה "היסטוריה" ("דברי הימים" הוא הביטוי הקרוב ביותר במובנו לכך).
במקום לדבר על היסטוריה, היא משתמשת בשורש זכ"ר (הרב יונתן זקס)

מה ההבדל בין זיכרון להיסטוריה?

***

הופכים זיכרון למורשת

יש הבדל יסודי בין היסטוריה וזיכרון.
השפה האנגלית נותנת בו סימן יפה: history פותחת ב־his (שֶלוֹ), ואילו זיכרון, memory, מתחיל ב־me (אותי).
גוף שלישי — לעומת גוף ראשון.
ההיסטוריה קרתה לאחרים; הזיכרון הוא זיכרון שלי. הוא הסיפור שלי. זיכרון הוא עבר שהפנמתי והפכתי לחלק מזהותי.
(הרב יונתן זקס, עם של מספרי סיפורים).

נרות זכרון

כיצד נוכל לחוות סיפורי-עבר באופן שיהפוך משמעותי גם עבורנו?
מה עלינו לעשות כדי שסיפור לא ישאר רק סיפור אלא יהפוך ל'קריאת כיוון' משמעותית?

***

לפי המעשה…

"רָאוּי לָנוּ לַעֲשׂוֹת מַעֲשִׂים הַמַּרְאִים בָּנוּ הַמַּעֲלָה הַגְּדוֹלָה שֶׁעָלִינוּ בָּהּ בְּאוֹתָהּ שָׁעָה. וּמִתּוֹךְ הַמַּעֲשֶׂה וְהַדִּמְיוֹן שֶׁאֲנַחְנוּ עוֹשִׂין, נִקְבַּע בְּנַפְשׁוֹתֵינוּ הַדָּבָר לְעוֹלָם…"
…כִּי הָאָדָם נִפְעַל כְּפִי פְּעֻלּוֹתָיו, וְלִבּוֹ וְכָל מַחְשְׁבֹתָיו תָּמִיד אַחַר מַעֲשָׂיו שֶׁהוּא עוֹסֵק בָּהֶם אִם טוֹב וְאִם רָע… כִּי מִתּוֹךְ הַפְּעֻלּוֹת הַטּוֹבוֹת אֲנַחְנוּ נִפְעָלִים לִהְיוֹת טוֹבִים וְזוֹכִים לְחַיֵּי עַד…"
(ספר החינוך, מצווה טז).

אבני דרך:

חכמת היהדות מלמדת אותנו כי הדרך הטובה ביותר לחולל שינוי ולהפוך להיות טובים יותר היא: לפעול באופן אקטיבי.
כל מעשה טוב שאנו מצרפים לשגרת חיינו מקדם אותנו בדרך להפוך להיות טובים יותר באמת.

נרות זכרון:

איך אפשר לשלב בשגרת חיינו מעשים טובים?

***

מִשְׁנָה לַנְּשָׁמָה

"כָּתַב בְּסֵפֶר אֶלֶף הַמָּגֵן בְּסוֹפוֹ, שֶׁבַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים כָּתְבוּ, שֶׁלִּמּוּד מִשְׁנָיוֹת עֲבוּר נֶפֶשׁ הַמֵּת הוּא טוֹבָה גָּדוֹל לוֹ…
וּבְסֵפֶר יוֹסֵף אֹמֶץ כָּתַב: לִמּוּד הַתּוֹרָה מוֹעִיל שִׁבְעָתַיִם מִכָּל הַתְּפִלָּה, וְעַל יְדֵי כֵּן מַכְנִיסִים הַמֵּת לְגַן עֵדֶן".

אבני דרך:

תורת ישראל מחולקת שלני חלקים, תורה שבכתב – חמשת חומשי התורה. ו'תורה שבעל פה' – הסבר ופירוט שנמסר בעל פה ומבטא את הקשר העמוק בין אלוקים לעם-ישראל.
המשנה היא הבסיס של התורה שבעל-פה. המילה 'משנה' מורכבת מאותן אותיות של המילה 'נשמה'.
לימוד של משניות לאחר פטירת אדם מועילה לנשמת הנפטר ומועילה כמובן לנשמתם של החיים הלומדים.

***

אותיות פורחות באויר

"מְצָאוּהוּ (הרומאים) לְרַבִּי חֲנִינָא בֶּן תְּרַדְיוֹן שֶׁהָיָה יוֹשֵׁב וְעוֹסֵק בַּתּוֹרָה וּמַקְהִיל קְהִלּוֹת בָּרַבִּים וְסֵפֶר תּוֹרָה מֻנָּח לוֹ בְּחֵיקוֹ הֱבִיאוּהוּ וּכְרָכוּהוּ בְּסֵפֶר תּוֹרָה וְהִקִּיפוּהוּ בַּחֲבִילֵי זְמוֹרוֹת וְהִצִּיתוּ בָּהֶן אֶת הָאוּר (אש).
וְהֵבִיאוּ סְפוֹגִין שֶׁל צֶמֶר וּשְׁרָאוּם בְּמַיִם וְהִנִּיחוּם עַל לִבּוֹ כְּדֵי שֶׁלֹּא תֵּצֵא נִשְׁמָתוֹ מְהֵרָה.
…אָמְרוּ לוֹ תַּלְמִידָיו רַבִּי מָה אַתָּה רֹאֶה אָמַר לָהֶן גְּוִילִין נִשְׂרָפִין וְאוֹתִיּוֹת פּוֹרְחוֹת" (תלמוד בבלי, עבודה זרה, יח, א).

נרות זכרון:

מהם ה'אותיות' של חיינו שלעולם לא ניתן לשרוף?

וכן רבי חנינא בן תרדיון בשעה ששרפו את גופו בחבילות של זמורות הרגיש את עצמו ואת עמו בלתי מנוצח, מפני שהוא ראה באמת אותיות פורחות באויר, מפני שהרגיש שלו ולעמו הַנֶצַח, ולמשנאיו רק נצחון ארעי על גופות ישראל ולא על נשמותיהן

פרופסור שמחה בונם אורבך, הצופה, 1954

***

באמצע הלילה
אני מתעורר
הלב מלא
אני מוזר לכולם
וזר לעצמי
בלי מקום בעולם
אולי צריך להיגמר
כדי מחר להתחיל
במקום אחר
הגיעה השעה
משליך גפרור בכוונה

יומנים נשרפים
אותיות פורחות באוויר…

אנ'לא יודע לאן
אני ממשיך מכאן
פשוט מוכרח ללכת
משאיר זאב בודד
וערפל כבד
תמונות על הקירות
מדליק את האש
ומבקש
לא להביט לאחור
עזה כמוות אהבה
שלהבתיה

יומנים נשרפים… (אביתר בנאי)

youtube.com/watch?v=_bvyufA3gJk

***

מהי הנצחה?

בהנצחה אנו מבקשים להפוך זיכרון זמני לנצח.
את סיפור חייהם של הנופלים אנו יכולים להפוך למורשת-נצח על ידי ניסיון ללמוד מדרכיהם ולהעמיק בערכים שהיו חשובים להם.
בסדרת המפגשים שלנו נקרא ונשמע סיפורים ותובנות מחיי הנופלים, נרחיב בערכים שהיו חשובים להם על פי מקורות מארון הספרים היהודי ונאפשר לזיכרון שלהם לחיות בתוכנו לנצח.

הורדת קבצים

סדרות לימוד נוספות:

תיקון המידות עפ"י פרשת השבוע

תורת ישראל

המבנה של חמשת חומשי התורה, נבין את החשיבות של כל מילה בספר התורה ונפגוש כמה ממפרשי התורה המרכזיים שיסייעו לנו להבין ולהעמיק בדברי התורה והמצוות.

שמירת הלשון

מה המשקל שהתורה נותנת לאיסור לשון הרע, ומה הסיבה לכך? מדוע שמירת הלשון היא הדרך לחיים טובים בעולם הזה? מה ההגדרה של לשון הרע? כל זאת ועוד בסדרה המרתקת "לשון הרע" לא מדבר אלי…

שמיטה

שנת שמיטה מתקיימת אחת לשבע שנים ובה אנו מצווים על מצוות ייחודיות ויוצאות דופן. המצוות מתייחסות בעיקר לאופן גידול היבול אך לא רק. מלבד ההקשר החקלאי, לשנת השמיטה יש מסרים עבור כל אחת ואחד מאיתנו. בסדרה נלמד יחד את דיני ומצוות שנת השמיטה ונאסוף תובנות רלוונטיות עבורנו לחיי היומיום.

שבת

סדרת העמקה בנושא השבת בהיבטים מרתקים: זכור ושמור; אמונה בטחון והשתדלות; יום מנוחה; מקור הברכה; אזמר בשבחין – מזמור שיר ליום השבת

יש לי מושג