אוסף של תכונות מיוחדות, מעשים נאצלים, אדם משכמו ומעלה, אהוב על כל מכריו.
קשה היה לבחור בין כל התכונות והמעשים שאפיינו אותו, את המעשים שיביעו בצורה הכי מדויקת את רודי ואת מורשתו.
בחרנו בתופעה שליוותה את רודי לאורך כל שנותיו כבעל משפחה.
היכולת לזהות את הפוטנציאל בנערים שמסיבות כאלו ואחרות איבדו את האמון בעצמם, ולהעלות אותם על המסלול.
רבים עברו תחת ידיו המסורות, בני המשפחה מדברים על 12 בחורים שרודי ביכולותיו המיוחדות טפח ורומם במקום שאחרים אפילו לא האמינו שיש טעם לנסות. בחורים שהפכו לבוגרים ולהורים הנושאים את מורשתו החינוכית של רודי.
"מַעֲשֶׂה בְּמוֹנְבַּז הַמֶּלֶךְ שֶׁבִּזְבֵּז אוֹצְרוֹתָיו וְאוֹצְרוֹת אֲבוֹתָיו בִּשְׁנֵי בַּצֹּרֶת [=לְהַאֲכִיל לַנִּזְקָקִים], וְחָבְרוּ עָלָיו אֶחָיו וּבֵית אָבִיו וְאָמְרוּ לוֹ: אֲבֹתֶיךָ גָּנְזוּ וְהוֹסִיפוּ עַל שֶׁל אֲבוֹתָם, וְאַתָּה מְבַזְבְּזָם! אָמַר לָהֶם: אֲבוֹתַי גָּנְזוּ לְמַטָּה, וַאֲנִי גָּנַזְתִּי לְמַעְלָה… אֲבוֹתַי גָּנְזוּ בְּמָקוֹם שֶׁהַיָּד שׁוֹלֶטֶת בּוֹ, וַאֲנִי גָּנַזְתִּי בְּמָקוֹם שֶׁאֵין הַיָּד שׁוֹלֶטֶת בּוֹ… אֲבוֹתַי גָּנְזוּ דָּבָר שֶׁאֵין עוֹשֶׂה פֵּרוֹת, וַאֲנִי גָּנַזְתִּי דָּבָר שֶׁעוֹשֶׂה פֵּרוֹת… אֲבוֹתַי גָּנְזוּ [אוֹצְרוֹת] מָמוֹן וַאֲנִי גָּנַזְתִּי אוֹצְרוֹת נְפָשׁוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: פְּרִי צַדִּיק עֵץ חַיִּים וְלֹקֵחַ נְפָשׁוֹת חָכָם.
(תלמוד בבלי, בבא בתרא – יא)
וְלוֹקֵחַ נְפָשׁוֹת חָכָם – מִי שֶׁהוּא חָכָם קוֹנֶה לוֹ נְפָשׁוֹת שֶׁמְּלַמְּדָם דֶּרֶךְ טוֹב וַהֲרֵי הֵם לוֹ כְּאִלּוּ קְנָאָם
(רש"י – משלי יא)
אי שם באמצע שנות התשעים, רודי החל לעבוד כאחראי על מערך המחשוב בבית הספר האזורי. באיזה שהוא שלב בקשו ממנו ללמד במגמת המחשבים בבית הספר, מגמה מאתגרת ותובענית, ומשום כך נשארה כבת חורגת בבית הספר, בלתי אהובה ולא מבוקשת, בוודאי לא לנערים שלא אהבו ללמוד. עד שהגיע רודי והפך את המגמה לאבן שואבת דווקא לנערים שפחות אהבו ללמוד אבל אהבו מאד את חברתו של רודי.
נ. אחד הנערים בן למשפחה מוערכת, היה שובב לא קטן, מלא אנרגיות בלתי נשלטות ועוצמות בלתי מרוסנות.
איכשהוא מישהו חבר בין רודי לנ. והשאר… היסטוריה.
רודי לקח את הנער תחת חסותו הכניסו לעבודה בעסק המחשבים שלו, ובסבלנות אין קץ ובמסירות ללא גבול, תוך כדי התמודדויות אין סופיות עם אתגרים התנהגותיים שנ. הציב לפניו, רודי העלה אותו על דרך המלך ואף הכריח אותו לעשות תואר באונ' באר שבע.
היום נ. נשוי באושר ואב לשני ילדים, מתכנת בכיר באחת מחברות הסייבר הגדולות בארץ.
נ. בטוח שבלי רודי הוא לא היה מגיע לרבים מההישגים אליהם הגיע.
נרות זיכרון
ננסה לצעוד ולהבין מה הניע את רודי ואיך הצליח במשימה שלקח על עצמו?
בָּז לְרֵעֵהוּ חֲסַר לֵב. (משלי יא)
מִי שֶׁהוּא בָּז לְחַבְרוֹ, חֲסַר לֵב הוּא, כִּי זֹאת הַמִּדָּה תָּעִיד עַל רֹעַ מוּסָרוֹ, גַּם תָּעִיד עַל חֶסְרוֹן דַּעְתּוֹ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: אַל תְּהִי בָּז לְכָל אָדָם וְאַל תְּהִי מַפְלִיג לְכָל דָּבָר, שֶׁאֵין לְךָ אָדָם שֶׁאֵין לוֹ שָׁעָה וְאֵין לְךָ דָּבָר שֶׁאֵין לוֹ מָקוֹם. (רבינו יונה)
אַשְׁרֵי מַשְׂכִּיל אֶל דָּל (תהילים מא)
וְהִנֵּה מַשְׂכִּיל אֶפְשָׁר יִהְיֶה כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה עַל אַשְׁרֵי מַשְׂכִּיל אֶל דָּל שֶׁהוּא שָׁם שֵׂכֶל וְהֵבִין אֶל צֹרֶךְ הַדַּל וְאֵיךְ יוֹעִילֵהוּ: (אלשיך שמואל א – יח)
רודי ידע להסתכל מעבר להתנהגות החיצונית ולזהות את היכולות ואת הצרכים של הנערים שאיתם נפגש.
איך ידע רודי לזהות את הנערים ואת צרכיהם.
שתי תכונות חברו להן, האחת, אהבת האדם והרצון להיטיב לכולם. והשניה, יכולת ההתבוננות והרצון להעמיק כדי להבין איך ניתן לעזור.
לרודי היה את הכישרון למצוא את התכונות המיוחדות של כל אחד מ"ילדיו – חניכיו" ולכוונם לניצול מקסימלי של היכולות שלהם.
חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה. (משלי כב)
שֶׁיִּהְיֶה הַחִנּוּךְ עַל פִּי דַּרְכּוֹ כִּי כָּל אָדָם מְסֻגָּל מִטִּבְעוֹ לְעִנְיָן אַחֵר, בֵּין בְּדֵעוֹת יֵשׁ שֶׁמּוֹחָם חַד. וְיֵשׁ שֶׁשִּׂכְלָם יָשָׁר בִּלְתִּי מְחֻדָּד, וְצָרִיךְ לְלַמְּדָם כְּפִי הַהֲכָנָה שֶׁנִּמְצָא בּוֹ, וּבֵין בְּמַעֲשִׂים, יֵשׁ שֶׁמּוּכָן לְאֻמָּנוּת מְיֻחָד, וּלְמִדָּה מְיֻחֶדֶת, וִיקַבֵּל אוֹתָהּ בְּקַל, וְזֶה יֻכַּר בְּהַנַּעַר לְפִי הַתְּשׁוּקָה, וּלְפִי מָה שֶׁמִּשְׁתַּדֵּל בְּעַצְמוֹ בְּאֵיזֶה דָּבָר מְיֻחָד, צָרִיךְ לְחַנְּכוֹ לְפִי דַּרְכּוֹ וּלְפִי הָרוֹשְׁמִים שֶׁיֵּשׁ בּוֹ אֶל מָה שֶׁהוּא מוּכָן אֵלֶיהָ, שֶׁאָז לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה גַּם כִּי יַזְקִין, לֹא כֵן אִם יְחַנְּכֵהוּ אֶל מָה שֶׁהוּא זוּלַת טִבְעוֹ:
(מלבי"ם)
אך לא רק נערים הזקוקים לטיפוח זכו לטיפולו המסור של רודי.
גילי, עשתה שנת שרות במוסד לנערים ממשפחות מצוקה, שם פגשה בש, ילד שנסיבות החיים גלגלו אותו למוסד, יתום מאב שנרצח לנגד עיניו, ובן לאם שנדחקה לשולי החברה, נשמה טובה שלא היה לה קרוב ומכר בעולם. הילד היחיד במוסד שלא הייתה לו אף משפחה שיכל להתארח אצל בשבתות ובחופשות.
גילי בקשה מרודי ורינת והתשובה המצופה הגיעה. ש, הפך לבן בית במשפחת סקריסבסקי, בשבתות בחופשים ומתי שרק רצה. כמובן שמכאן ואילך גם קבל מרינת ורודי את כל הפינוקים שילד מקבל מהוריו, בגדים, ממתקים, טיולים וכל מה שילד צריך.
אִם תּוֹצִיא יָקָר מִזּוֹלֵל כְּפִי תִהְיֶה (ירמיהו טו)
ואם תטריח עצמך עליהם להחזירם למוטב ותוציא יקר מזולל שתוכל להשיב הרשעים שהם זוללים להשיבם טובים ויקרים כפי תהיה… רצון דברי תקיים (רד"ק)
הנה תכלית האדם הוא להשלים עצמו, ואך קרבת אלוקים לו טוב, אבל עיקר השלימות הוא כשפועל על אחרים איש לפי ערכו או לפי מדריגתו, כי "אין לך אדם שאין לו שעה", ולא מצאנו מדה טובה זו ביתר שאת אלא במשה רבינו עליו השלום אשר כל הווייתו היה רק בשביל ישראל, וכל כך היה אהבתו עליהם עד שמסר נפשו עליהם. (מהר"ם שיק מסכת סוטה דף יג)
רבי [=חברו של רבי אליעזר] ביקר במקומו של רבי אלעזר בן רבי שמעון [=אחרי פטירתו של רבי אליעזר], אמר להם: יש לו בן לאותו צדיק? – אמרו לו: יש לו בן, וכל זונה שנשכרת בשנים [=במחיר כפול בגלל יופיה] שוכרתו בשמנה [=שהיה גבר יפה מאד]. בא רבי, והסמיכו לרבנות [=הסמכה שתחול כשיעמוד בתנאים הנדרשים], ובקש רבי, מרבי שמעון בן איסי בן לקוניא שהיה בן דוד של אותו הנער שילמד את הנער תורה. כל יום היה הנער אומר אני חוזר לעירי [=שלא היה לו חשק ללמוד]. אמר לו: חכם יעשו אותך, וחופה של זהב יפרסו מעליך, ורבי יקראו לך, ואתה אמרת לעירי אני הולך? נשבע הנער שלא יפסיק ללמוד. כשגדל הגיע ללמוד בישיבה של רבי, שמע רבי את קולו, אמר רבי הקול הזה דומה לקולו של רבי אלעזר ברבי שמעון. אמרו לו: בנו הוא. קרא עליו את הפסוק: פרי צדיק עץ חיים ולקח נפשות חכם. פרי צדיק עץ חיים [=הפירות של הצדיק זה בניו ההולכים בדרכו] – זה רבי יוסי ברבי אלעזר ברבי שמעון, ולקח נפשות חכם – זה רבי שמעון בן איסי בן לקוניא.
(תלמוד בבלי – בבא מציעא פה)
א.
אסור להתייאש מאף אחד גם אם הוא נמצא במקום מוסרי נמוך מאד [נער שמשכיר עצמו ל…].
ב.
צריך למצוא בכל אחד את הנקודה שתתן לו אופק [בסיפור הזה: כבוד ומעמד].
ג.
לא לתת למטופל להתייאש גם אם הדרך קשה.
ד.
תאמין ביכולות של המטופל להגיע רחוק [ההסמכה להיות רב עוד לפני שהתחיל ללמוד].
מתי נתקלת לאחרונה באנשים "שקופים"?
האם יש לך יכולת לעזור להם?
לרומם אותם?
להאיר להם פנים?
נתחיל במשימה אחת קטנה וכנחוש את הסיפוק הגדול,
נדע כי צעדנו צעד קטן במסלול המפואר שרודי התווה לנו
לאורך חייו.
אוסף של תכונות מיוחדות, מעשים נאצלים, אדם משכמו ומעלה, אהוב על כל מכריו.
קשה היה לבחור בין כל התכונות והמעשים שאפיינו אותו, את המעשים שיביעו בצורה הכי מדויקת את רודי ואת מורשתו.
בחרנו בתופעה שליוותה את רודי לאורך כל שנותיו כבעל משפחה.
היכולת לזהות את הפוטנציאל בנערים שמסיבות כאלו ואחרות איבדו את האמון בעצמם, ולהעלות אותם על המסלול.
רבים עברו תחת ידיו המסורות, בני המשפחה מדברים על 12 בחורים שרודי ביכולותיו המיוחדות טפח ורומם במקום שאחרים אפילו לא האמינו שיש טעם לנסות. בחורים שהפכו לבוגרים ולהורים הנושאים את מורשתו החינוכית של רודי.
"מַעֲשֶׂה בְּמוֹנְבַּז הַמֶּלֶךְ שֶׁבִּזְבֵּז אוֹצְרוֹתָיו וְאוֹצְרוֹת אֲבוֹתָיו בִּשְׁנֵי בַּצֹּרֶת [=לְהַאֲכִיל לַנִּזְקָקִים], וְחָבְרוּ עָלָיו אֶחָיו וּבֵית אָבִיו וְאָמְרוּ לוֹ: אֲבֹתֶיךָ גָּנְזוּ וְהוֹסִיפוּ עַל שֶׁל אֲבוֹתָם, וְאַתָּה מְבַזְבְּזָם! אָמַר לָהֶם: אֲבוֹתַי גָּנְזוּ לְמַטָּה, וַאֲנִי גָּנַזְתִּי לְמַעְלָה… אֲבוֹתַי גָּנְזוּ בְּמָקוֹם שֶׁהַיָּד שׁוֹלֶטֶת בּוֹ, וַאֲנִי גָּנַזְתִּי בְּמָקוֹם שֶׁאֵין הַיָּד שׁוֹלֶטֶת בּוֹ… אֲבוֹתַי גָּנְזוּ דָּבָר שֶׁאֵין עוֹשֶׂה פֵּרוֹת, וַאֲנִי גָּנַזְתִּי דָּבָר שֶׁעוֹשֶׂה פֵּרוֹת… אֲבוֹתַי גָּנְזוּ [אוֹצְרוֹת] מָמוֹן וַאֲנִי גָּנַזְתִּי אוֹצְרוֹת נְפָשׁוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: פְּרִי צַדִּיק עֵץ חַיִּים וְלֹקֵחַ נְפָשׁוֹת חָכָם.
(תלמוד בבלי, בבא בתרא – יא)
וְלוֹקֵחַ נְפָשׁוֹת חָכָם – מִי שֶׁהוּא חָכָם קוֹנֶה לוֹ נְפָשׁוֹת שֶׁמְּלַמְּדָם דֶּרֶךְ טוֹב וַהֲרֵי הֵם לוֹ כְּאִלּוּ קְנָאָם
(רש"י – משלי יא)
אי שם באמצע שנות התשעים, רודי החל לעבוד כאחראי על מערך המחשוב בבית הספר האזורי. באיזה שהוא שלב בקשו ממנו ללמד במגמת המחשבים בבית הספר, מגמה מאתגרת ותובענית, ומשום כך נשארה כבת חורגת בבית הספר, בלתי אהובה ולא מבוקשת, בוודאי לא לנערים שלא אהבו ללמוד. עד שהגיע רודי והפך את המגמה לאבן שואבת דווקא לנערים שפחות אהבו ללמוד אבל אהבו מאד את חברתו של רודי.
נ. אחד הנערים בן למשפחה מוערכת, היה שובב לא קטן, מלא אנרגיות בלתי נשלטות ועוצמות בלתי מרוסנות.
איכשהוא מישהו חבר בין רודי לנ. והשאר… היסטוריה.
רודי לקח את הנער תחת חסותו הכניסו לעבודה בעסק המחשבים שלו, ובסבלנות אין קץ ובמסירות ללא גבול, תוך כדי התמודדויות אין סופיות עם אתגרים התנהגותיים שנ. הציב לפניו, רודי העלה אותו על דרך המלך ואף הכריח אותו לעשות תואר באונ' באר שבע.
היום נ. נשוי באושר ואב לשני ילדים, מתכנת בכיר באחת מחברות הסייבר הגדולות בארץ.
נ. בטוח שבלי רודי הוא לא היה מגיע לרבים מההישגים אליהם הגיע.
נרות זיכרון
ננסה לצעוד ולהבין מה הניע את רודי ואיך הצליח במשימה שלקח על עצמו?
בָּז לְרֵעֵהוּ חֲסַר לֵב. (משלי יא)
מִי שֶׁהוּא בָּז לְחַבְרוֹ, חֲסַר לֵב הוּא, כִּי זֹאת הַמִּדָּה תָּעִיד עַל רֹעַ מוּסָרוֹ, גַּם תָּעִיד עַל חֶסְרוֹן דַּעְתּוֹ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: אַל תְּהִי בָּז לְכָל אָדָם וְאַל תְּהִי מַפְלִיג לְכָל דָּבָר, שֶׁאֵין לְךָ אָדָם שֶׁאֵין לוֹ שָׁעָה וְאֵין לְךָ דָּבָר שֶׁאֵין לוֹ מָקוֹם. (רבינו יונה)
אַשְׁרֵי מַשְׂכִּיל אֶל דָּל (תהילים מא)
וְהִנֵּה מַשְׂכִּיל אֶפְשָׁר יִהְיֶה כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה עַל אַשְׁרֵי מַשְׂכִּיל אֶל דָּל שֶׁהוּא שָׁם שֵׂכֶל וְהֵבִין אֶל צֹרֶךְ הַדַּל וְאֵיךְ יוֹעִילֵהוּ: (אלשיך שמואל א – יח)
רודי ידע להסתכל מעבר להתנהגות החיצונית ולזהות את היכולות ואת הצרכים של הנערים שאיתם נפגש.
איך ידע רודי לזהות את הנערים ואת צרכיהם.
שתי תכונות חברו להן, האחת, אהבת האדם והרצון להיטיב לכולם. והשניה, יכולת ההתבוננות והרצון להעמיק כדי להבין איך ניתן לעזור.
לרודי היה את הכישרון למצוא את התכונות המיוחדות של כל אחד מ"ילדיו – חניכיו" ולכוונם לניצול מקסימלי של היכולות שלהם.
חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה. (משלי כב)
שֶׁיִּהְיֶה הַחִנּוּךְ עַל פִּי דַּרְכּוֹ כִּי כָּל אָדָם מְסֻגָּל מִטִּבְעוֹ לְעִנְיָן אַחֵר, בֵּין בְּדֵעוֹת יֵשׁ שֶׁמּוֹחָם חַד. וְיֵשׁ שֶׁשִּׂכְלָם יָשָׁר בִּלְתִּי מְחֻדָּד, וְצָרִיךְ לְלַמְּדָם כְּפִי הַהֲכָנָה שֶׁנִּמְצָא בּוֹ, וּבֵין בְּמַעֲשִׂים, יֵשׁ שֶׁמּוּכָן לְאֻמָּנוּת מְיֻחָד, וּלְמִדָּה מְיֻחֶדֶת, וִיקַבֵּל אוֹתָהּ בְּקַל, וְזֶה יֻכַּר בְּהַנַּעַר לְפִי הַתְּשׁוּקָה, וּלְפִי מָה שֶׁמִּשְׁתַּדֵּל בְּעַצְמוֹ בְּאֵיזֶה דָּבָר מְיֻחָד, צָרִיךְ לְחַנְּכוֹ לְפִי דַּרְכּוֹ וּלְפִי הָרוֹשְׁמִים שֶׁיֵּשׁ בּוֹ אֶל מָה שֶׁהוּא מוּכָן אֵלֶיהָ, שֶׁאָז לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה גַּם כִּי יַזְקִין, לֹא כֵן אִם יְחַנְּכֵהוּ אֶל מָה שֶׁהוּא זוּלַת טִבְעוֹ:
(מלבי"ם)
אך לא רק נערים הזקוקים לטיפוח זכו לטיפולו המסור של רודי.
גילי, עשתה שנת שרות במוסד לנערים ממשפחות מצוקה, שם פגשה בש, ילד שנסיבות החיים גלגלו אותו למוסד, יתום מאב שנרצח לנגד עיניו, ובן לאם שנדחקה לשולי החברה, נשמה טובה שלא היה לה קרוב ומכר בעולם. הילד היחיד במוסד שלא הייתה לו אף משפחה שיכל להתארח אצל בשבתות ובחופשות.
גילי בקשה מרודי ורינת והתשובה המצופה הגיעה. ש, הפך לבן בית במשפחת סקריסבסקי, בשבתות בחופשים ומתי שרק רצה. כמובן שמכאן ואילך גם קבל מרינת ורודי את כל הפינוקים שילד מקבל מהוריו, בגדים, ממתקים, טיולים וכל מה שילד צריך.
אִם תּוֹצִיא יָקָר מִזּוֹלֵל כְּפִי תִהְיֶה (ירמיהו טו)
ואם תטריח עצמך עליהם להחזירם למוטב ותוציא יקר מזולל שתוכל להשיב הרשעים שהם זוללים להשיבם טובים ויקרים כפי תהיה… רצון דברי תקיים (רד"ק)
הנה תכלית האדם הוא להשלים עצמו, ואך קרבת אלוקים לו טוב, אבל עיקר השלימות הוא כשפועל על אחרים איש לפי ערכו או לפי מדריגתו, כי "אין לך אדם שאין לו שעה", ולא מצאנו מדה טובה זו ביתר שאת אלא במשה רבינו עליו השלום אשר כל הווייתו היה רק בשביל ישראל, וכל כך היה אהבתו עליהם עד שמסר נפשו עליהם. (מהר"ם שיק מסכת סוטה דף יג)
רבי [=חברו של רבי אליעזר] ביקר במקומו של רבי אלעזר בן רבי שמעון [=אחרי פטירתו של רבי אליעזר], אמר להם: יש לו בן לאותו צדיק? – אמרו לו: יש לו בן, וכל זונה שנשכרת בשנים [=במחיר כפול בגלל יופיה] שוכרתו בשמנה [=שהיה גבר יפה מאד]. בא רבי, והסמיכו לרבנות [=הסמכה שתחול כשיעמוד בתנאים הנדרשים], ובקש רבי, מרבי שמעון בן איסי בן לקוניא שהיה בן דוד של אותו הנער שילמד את הנער תורה. כל יום היה הנער אומר אני חוזר לעירי [=שלא היה לו חשק ללמוד]. אמר לו: חכם יעשו אותך, וחופה של זהב יפרסו מעליך, ורבי יקראו לך, ואתה אמרת לעירי אני הולך? נשבע הנער שלא יפסיק ללמוד. כשגדל הגיע ללמוד בישיבה של רבי, שמע רבי את קולו, אמר רבי הקול הזה דומה לקולו של רבי אלעזר ברבי שמעון. אמרו לו: בנו הוא. קרא עליו את הפסוק: פרי צדיק עץ חיים ולקח נפשות חכם. פרי צדיק עץ חיים [=הפירות של הצדיק זה בניו ההולכים בדרכו] – זה רבי יוסי ברבי אלעזר ברבי שמעון, ולקח נפשות חכם – זה רבי שמעון בן איסי בן לקוניא.
(תלמוד בבלי – בבא מציעא פה)
א.
אסור להתייאש מאף אחד גם אם הוא נמצא במקום מוסרי נמוך מאד [נער שמשכיר עצמו ל…].
ב.
צריך למצוא בכל אחד את הנקודה שתתן לו אופק [בסיפור הזה: כבוד ומעמד].
ג.
לא לתת למטופל להתייאש גם אם הדרך קשה.
ד.
תאמין ביכולות של המטופל להגיע רחוק [ההסמכה להיות רב עוד לפני שהתחיל ללמוד].
מתי נתקלת לאחרונה באנשים "שקופים"?
האם יש לך יכולת לעזור להם?
לרומם אותם?
להאיר להם פנים?
נתחיל במשימה אחת קטנה וכנחוש את הסיפוק הגדול,
נדע כי צעדנו צעד קטן במסלול המפואר שרודי התווה לנו
לאורך חייו.