בימים ההם בזמן הזה: ישראל וישמעאל

תקציר מוקלט

הנחיות למערך

את שמחת תורה תשפ"ד סביר להניח שלא נשכח.

כולנו זוכרים היטב את הרגע בו הבנו שמשהו לא טוב קורה. הקפצה למילואים, עצירת ההקפות לתפילה, אזעקות בבוקר של חג ועדכונים בלתי פוסקים. מאותו רגע דבר לא חזר להיות כשהיה. מספרים בלתי נתפסים של נופלים, חטופים ופצועים. שברון לב נורא וכאב כמוהו לא חווינו מאז השואה.

יחד עם הכאב הגדול צצות ועולות שאלות ותהיות עמוקות. אלה שאלות שליוו את עם ישראל לאורך היסטוריה רוויות טרגדיות וקשיים והן חוזרות ונוקשות על דלת ליבנו כיום, כאשר אנו שבים וחווים את קשר הדם ארוך השנים של העם שלנו.

בסדרת המפגשים הקרובה נדון ונשוחח יחד. נשאל שאלות וניתן מקום לכאב. לא להכל יהיה מענה, כמובן. נלמד כיצד התייחסו לשאלות הללו במשך שלושת-אלפים-וחמש-מאות שנים של היסטוריה יהודית, נאזין לדברי ימי הדורות וננסה לאסוף כוחות, יחד.

בשיעור זה התבססנו ונעזרנו רבות בספרו הנפלא של הרב מרדכי נויגרשל: גלות ישמעאל

לימוד מהנה ומועיל!

 

מיהו האויב

חיינו בארץ ישראל מאתגרים. מאז שבנו לארץ ישראל בעשרות השנים האחרונות אנו מתמודדים מול אויב קשוח, עז ורצחני.

מיהו האויב? מדוע הוא נלחם בנו? מה אנו יכולים לעשות כנגדו?

בשיעורים הקרובים נעסוק בדברי חכמים שכתבו לפני אלפי שנים אודות גלות זו, נכיר את שורש המאבק וננסה להבין מה תפקידנו במערכה זו.

 

 

שאלות למחשבה

מה משמעות העובדה שהערבים מכנים עצמם 'פלשתינאים'?

הרי אין באמת קשר בינם לבין האומה הפלישתית עתיקת היומין…

 

לרובנו יצא לשמוע שלעם היהודי יש זכות היסטורית בארץ ישראל. האם תהיתם אם גם לעם הפלסטיני יש זכות היסטורית בארץ ישראל? במאמר זה נעסוק בשאלה האם הפלסטינים (כשמם) הם צאצאי הפלישתים שחיו בארץ בתקופת התנ"ך ולכן יש להם זכות אבות היסטורית. הפלסטינים הם תושבי ארץ ישראל שמלפני הכרזת העצמאות של מדינת ישראל וצאצאיהם, אך מאז 1948 הכוונה היא רק לבני הלאום הערבי.

 

פלישתים

הפלישתים היו עם קדום שישב באזור מישור החוף הדרומי של ארץ כנען. ממצאים ארכאולוגיים מצביעים על קשרים קדומים עם התרבות היוונית המיקנית (בתנ"ך מוזכר מוצאם מהאי כרתים). בשנת 604 לפנה"ס כבש והרס נבוכדנצר, שהיה מלך בבל באותה תקופה (מיקומה של בבל הוא בשטחי עיראק של עכשיו), את ערי פלשת והגלה את תושביהן למסופוטמיה (שנמצאת גם היא באיזור שטחי עיראק של היום).

 

מקור השם פלסטינה

בשנת 135 לספירה, לאחר דיכוי מרד בר כוכבא, החליטו הרומאים להעניש את היהודים ולבטל את הסממן הישראלי של הארץ. הם צירפו אותה למחוז הצפוני סוריה ושינו את שם הארץ מיהודה לסוריה-פלשתינה ושם זה השתרש בכל העולם כפלשתינה עד הכרזת העצמאות ב-1948, לכן תושבי הארץ לפני קום המדינה נקראו פלסטינים.

 

מקורם של הפלסטינים (הלא יהודים)

ישנן מספר תיאוריות לגבי מוצאם של הפלסטינים:

  1. הפלסטינים הם צאצאים של הכנענים שחיו בארץ ישראל עוד לפני הגיעם של בני ישראל. טענות אלו נשמעות לרוב ע"י פלסטינים שרוצים להוכיח שהם בעלי הזיקה ההיסטורית לארץ.
  2. הפלסטינים הם צאצאי בני ישראל לאחר חורבן בית שני: האוכלוסייה היהודית והשומרונית שנשארה בארץ והמירה את דתה לאיסלם לאחר הכיבוש האיסלמי. בתיאוריה זו מתבססים על הפלאחים שעבדו את האדמה (בשום ארץ שכבשו עמי האיסלם הם לא עסקו בחקלאות), כמו כן קירבתם הגנטית ליהודים.
  3. הפלסטינים הם חלק מהעם הערבי שבאו לארץ מארצות שונות לחפש עבודה. תיאוריה זו מתבססת על תיאור מבקרים שתיירו בארץ במאה ה-19 ותיארו אותה כארץ עזובה, כמו כן על שמות המשפחה של הפלסטינים, המעידים על מוצאם דווקא מחוץ לארץ ישראל. לדוגמא: "אל-מסרי" (מצרי), מעיראק (למשל: "אל-תכריתי"), סוריה (למשל: "חלבי"), לבנון (למשל: "אל-לובנאני"), כורדיסטן (למשל: "אל-כורד"), טורקי (למשל: "עות'מאן"), אפגניסטן (קונדוז), בחריין, עומאן וערב הסעודית (למשל: "אל-חיג'אזי"). שמות משפחה אחרים מעידים על מוצא מאזור המגרב (אל-מגרבי למשל), ממדינות כמו אלג'יריה (למשל: "אל-ג'זאיר") ומרוקו ("אל-ארג'), מסודאן (חמולות שנקראות "עביד" ומוצאם הוא מאפרו-ערבים שהביאו השלטון הממלוכי כחיילים וכעבדים) ומבוסניאקים ("אל-בושנק"), צ'צ'נים (אל-שישני) וצ'רקסים שהובאו לכאן על ידי האימפריה העות'מאנית.

לסיכום, כמו שראינו, התאוריות הקיימות על מוצא הפלסטינים ועל מוצא הפלישתים מראות שמוצאם של הפלסטינים אינו מהפלישתים שחיו באזור החוף בתקופת התנ"ך, ושלמרות שהשם דומה לא מדובר באותו עם, אלא בסיבה היסטורית שהוצגה במאמר זה. חשוב מאוד שנחקור תרבויות שונות ועמים שונים עם ההיסטוריה שלהם, כדי למצוא התאמה בין ההיסטוריה לבין החיים והמאפיינים שלהם כיום (מתוך: אאוריקה)

 

במשך שנים רבות היו מאמיני האיסלאם מתונים יחסית ביחס ליהודים, בעוד אנשי אדום, הנוצרים, נשאו את נס השנאה והרדיפה. כיצד ומדוע התפקידים התהפכו?

מהיכן הגיעה תופעת המחבלים המתאבדים?

 

למה ישמעאל?

וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל כִּי שָׁמַע ה' אֶל עָנְיֵךְ (בראשית, טז, יא)

ולמה נקרא שמו ישמעאל, שעתיד הקב״ה לשמוע נאקת העם ממה שעתידין בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימים, לפיכך נקרא שמו ישמעאל, שנאמר ישמע אל ויענם.

(פרקי דרבי אליעזר, לב).

כיצד אנו יכולים לקדם את הישועה?

 

וקראת – מסלול קבוע מראש

וקראת. המילה 'וקראת' מופיעה ארבע פעמים בתנ"ך.

כאן, בקריאת שמו של ישמעאל.

בפסוק המלמד על אחרית הימים: וקראת אתכם הרעה באחרית הימים.

בנבואת ישעיהו המלמדת על התגובה: וקראת את שמו עמנו אל.

ובתוצאה הסופית: וקראת ישועה חומותיך.

שעל ידי קריאתו ישמעאל קראת הרעה אבל על ידי קריאת עמנו אל קראת ישועה (על פי בעל הטורים).

 

סיום גלות מצרים

וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה וַיִּזְעָקוּ וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל הָאֱלֹהִים מִן הָעֲבֹדָה.  וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת נַאֲקָתָם וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת בְּרִיתוֹ אֶת אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק וְאֶת יַעֲקֹב (שמות ב, כג-כד).

 

זכות הברית

חכמים בזוהר הקדוש מלמדים על העתיד לבא:

"ועתידים בני ישמעאל לשלוט בארץ הקדושה כשהיא ריקה מכל זמן רב, כמו שברית המילה שלהם ריקה וללא שלמות.

והם יעכבו את בני ישראל מלשוב למקומם עד שתשתלם הזכות ההיא של בני ישמעאל.

ועתידים בני ישמעאל לעורר קרבות חזקים בעולם… אחד על הים ואחד על היבשה…

 

אירופה מתה באושוויץ

סבסטיאן וילאר רודריגז:

הלכתי ברחוב בברצלונה ולפתע גיליתי אמת מחרידה – אירופה מתה באושוויץ.
הרגנו ששה מליון יהודים והחלפנו אותם בעשרים מיליון מוסלמים. באושוויץ
שרפנו תרבות, מחשבה, יצירתיות, כשרון. הרסנו את העם הנבחר, באמת נבחר, כי הם הולידו אנשים גדולים ונפלאים, אשר שינו את העולם.

תרומתם של אנשים אלה מורגשת בכל תחומי החיים: מדע, אומנות, מסחר בינלאומי ומעל לכל – מצפונו של העולם. אלה האנשים ששרפנו.

ותחת העמדת פנים של סובלנות, ומכיוון שרצינו להוכיח לעצמנו שנרפאנו ממחלת הגזענות, פתחנו שערינו ל20 מליון מוסלמים, אשר הביאו עלינו טיפשות ובורות, קיצוניות דתית ואי-סובלנות, פשע ועוני הנובעים מאי רצון לעבוד ולקיים את משפחותיהם בכבוד.

הם הפכו את הערים הספרדיות היפהפיות שלנו לעולם השלישי, טובעות בזוהמה ופשע.הם מסתגרים בדירות שקיבלו בחינם מהממשלה ובהן הם מתכננים את הרצח וההרס של מארחיהם התמימים.
וכך – לרוע מזלנו, החלפנו תרבות בשנאה פנאטית, כישרונות יצירתיים בכישורי הרס, אינטליגנציה בפיגור ודעות קדומות. המרנו את רדיפת השלום של יהדות אירופה ותכונתם לתקוות לעתיד טוב יותר לילדיהם, היצמדותם הנחושה בחיים כי החיים קדושים, באלה אשר תרים אחר המוות, באנשים אשר נכלים בתשוקת המוות לעצמם ולאחרים, לילדינו ולילדיהם. איזו טעות נוראה נעשתה על ידי אירופה האומללה.

להערות והארות:
משה שמעון אופן
[email protected]
055-553-0976

הצג עוד

תקציר מוקלט

הנחיות למערך

את שמחת תורה תשפ"ד סביר להניח שלא נשכח.

כולנו זוכרים היטב את הרגע בו הבנו שמשהו לא טוב קורה. הקפצה למילואים, עצירת ההקפות לתפילה, אזעקות בבוקר של חג ועדכונים בלתי פוסקים. מאותו רגע דבר לא חזר להיות כשהיה. מספרים בלתי נתפסים של נופלים, חטופים ופצועים. שברון לב נורא וכאב כמוהו לא חווינו מאז השואה.

יחד עם הכאב הגדול צצות ועולות שאלות ותהיות עמוקות. אלה שאלות שליוו את עם ישראל לאורך היסטוריה רוויות טרגדיות וקשיים והן חוזרות ונוקשות על דלת ליבנו כיום, כאשר אנו שבים וחווים את קשר הדם ארוך השנים של העם שלנו.

בסדרת המפגשים הקרובה נדון ונשוחח יחד. נשאל שאלות וניתן מקום לכאב. לא להכל יהיה מענה, כמובן. נלמד כיצד התייחסו לשאלות הללו במשך שלושת-אלפים-וחמש-מאות שנים של היסטוריה יהודית, נאזין לדברי ימי הדורות וננסה לאסוף כוחות, יחד.

בשיעור זה התבססנו ונעזרנו רבות בספרו הנפלא של הרב מרדכי נויגרשל: גלות ישמעאל

לימוד מהנה ומועיל!

 

מיהו האויב

חיינו בארץ ישראל מאתגרים. מאז שבנו לארץ ישראל בעשרות השנים האחרונות אנו מתמודדים מול אויב קשוח, עז ורצחני.

מיהו האויב? מדוע הוא נלחם בנו? מה אנו יכולים לעשות כנגדו?

בשיעורים הקרובים נעסוק בדברי חכמים שכתבו לפני אלפי שנים אודות גלות זו, נכיר את שורש המאבק וננסה להבין מה תפקידנו במערכה זו.

 

 

שאלות למחשבה

מה משמעות העובדה שהערבים מכנים עצמם 'פלשתינאים'?

הרי אין באמת קשר בינם לבין האומה הפלישתית עתיקת היומין…

 

לרובנו יצא לשמוע שלעם היהודי יש זכות היסטורית בארץ ישראל. האם תהיתם אם גם לעם הפלסטיני יש זכות היסטורית בארץ ישראל? במאמר זה נעסוק בשאלה האם הפלסטינים (כשמם) הם צאצאי הפלישתים שחיו בארץ בתקופת התנ"ך ולכן יש להם זכות אבות היסטורית. הפלסטינים הם תושבי ארץ ישראל שמלפני הכרזת העצמאות של מדינת ישראל וצאצאיהם, אך מאז 1948 הכוונה היא רק לבני הלאום הערבי.

 

פלישתים

הפלישתים היו עם קדום שישב באזור מישור החוף הדרומי של ארץ כנען. ממצאים ארכאולוגיים מצביעים על קשרים קדומים עם התרבות היוונית המיקנית (בתנ"ך מוזכר מוצאם מהאי כרתים). בשנת 604 לפנה"ס כבש והרס נבוכדנצר, שהיה מלך בבל באותה תקופה (מיקומה של בבל הוא בשטחי עיראק של עכשיו), את ערי פלשת והגלה את תושביהן למסופוטמיה (שנמצאת גם היא באיזור שטחי עיראק של היום).

 

מקור השם פלסטינה

בשנת 135 לספירה, לאחר דיכוי מרד בר כוכבא, החליטו הרומאים להעניש את היהודים ולבטל את הסממן הישראלי של הארץ. הם צירפו אותה למחוז הצפוני סוריה ושינו את שם הארץ מיהודה לסוריה-פלשתינה ושם זה השתרש בכל העולם כפלשתינה עד הכרזת העצמאות ב-1948, לכן תושבי הארץ לפני קום המדינה נקראו פלסטינים.

 

מקורם של הפלסטינים (הלא יהודים)

ישנן מספר תיאוריות לגבי מוצאם של הפלסטינים:

  1. הפלסטינים הם צאצאים של הכנענים שחיו בארץ ישראל עוד לפני הגיעם של בני ישראל. טענות אלו נשמעות לרוב ע"י פלסטינים שרוצים להוכיח שהם בעלי הזיקה ההיסטורית לארץ.
  2. הפלסטינים הם צאצאי בני ישראל לאחר חורבן בית שני: האוכלוסייה היהודית והשומרונית שנשארה בארץ והמירה את דתה לאיסלם לאחר הכיבוש האיסלמי. בתיאוריה זו מתבססים על הפלאחים שעבדו את האדמה (בשום ארץ שכבשו עמי האיסלם הם לא עסקו בחקלאות), כמו כן קירבתם הגנטית ליהודים.
  3. הפלסטינים הם חלק מהעם הערבי שבאו לארץ מארצות שונות לחפש עבודה. תיאוריה זו מתבססת על תיאור מבקרים שתיירו בארץ במאה ה-19 ותיארו אותה כארץ עזובה, כמו כן על שמות המשפחה של הפלסטינים, המעידים על מוצאם דווקא מחוץ לארץ ישראל. לדוגמא: "אל-מסרי" (מצרי), מעיראק (למשל: "אל-תכריתי"), סוריה (למשל: "חלבי"), לבנון (למשל: "אל-לובנאני"), כורדיסטן (למשל: "אל-כורד"), טורקי (למשל: "עות'מאן"), אפגניסטן (קונדוז), בחריין, עומאן וערב הסעודית (למשל: "אל-חיג'אזי"). שמות משפחה אחרים מעידים על מוצא מאזור המגרב (אל-מגרבי למשל), ממדינות כמו אלג'יריה (למשל: "אל-ג'זאיר") ומרוקו ("אל-ארג'), מסודאן (חמולות שנקראות "עביד" ומוצאם הוא מאפרו-ערבים שהביאו השלטון הממלוכי כחיילים וכעבדים) ומבוסניאקים ("אל-בושנק"), צ'צ'נים (אל-שישני) וצ'רקסים שהובאו לכאן על ידי האימפריה העות'מאנית.

לסיכום, כמו שראינו, התאוריות הקיימות על מוצא הפלסטינים ועל מוצא הפלישתים מראות שמוצאם של הפלסטינים אינו מהפלישתים שחיו באזור החוף בתקופת התנ"ך, ושלמרות שהשם דומה לא מדובר באותו עם, אלא בסיבה היסטורית שהוצגה במאמר זה. חשוב מאוד שנחקור תרבויות שונות ועמים שונים עם ההיסטוריה שלהם, כדי למצוא התאמה בין ההיסטוריה לבין החיים והמאפיינים שלהם כיום (מתוך: אאוריקה)

 

במשך שנים רבות היו מאמיני האיסלאם מתונים יחסית ביחס ליהודים, בעוד אנשי אדום, הנוצרים, נשאו את נס השנאה והרדיפה. כיצד ומדוע התפקידים התהפכו?

מהיכן הגיעה תופעת המחבלים המתאבדים?

 

למה ישמעאל?

וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל כִּי שָׁמַע ה' אֶל עָנְיֵךְ (בראשית, טז, יא)

ולמה נקרא שמו ישמעאל, שעתיד הקב״ה לשמוע נאקת העם ממה שעתידין בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימים, לפיכך נקרא שמו ישמעאל, שנאמר ישמע אל ויענם.

(פרקי דרבי אליעזר, לב).

כיצד אנו יכולים לקדם את הישועה?

 

וקראת – מסלול קבוע מראש

וקראת. המילה 'וקראת' מופיעה ארבע פעמים בתנ"ך.

כאן, בקריאת שמו של ישמעאל.

בפסוק המלמד על אחרית הימים: וקראת אתכם הרעה באחרית הימים.

בנבואת ישעיהו המלמדת על התגובה: וקראת את שמו עמנו אל.

ובתוצאה הסופית: וקראת ישועה חומותיך.

שעל ידי קריאתו ישמעאל קראת הרעה אבל על ידי קריאת עמנו אל קראת ישועה (על פי בעל הטורים).

 

סיום גלות מצרים

וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה וַיִּזְעָקוּ וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל הָאֱלֹהִים מִן הָעֲבֹדָה.  וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת נַאֲקָתָם וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת בְּרִיתוֹ אֶת אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק וְאֶת יַעֲקֹב (שמות ב, כג-כד).

 

זכות הברית

חכמים בזוהר הקדוש מלמדים על העתיד לבא:

"ועתידים בני ישמעאל לשלוט בארץ הקדושה כשהיא ריקה מכל זמן רב, כמו שברית המילה שלהם ריקה וללא שלמות.

והם יעכבו את בני ישראל מלשוב למקומם עד שתשתלם הזכות ההיא של בני ישמעאל.

ועתידים בני ישמעאל לעורר קרבות חזקים בעולם… אחד על הים ואחד על היבשה…

 

אירופה מתה באושוויץ

סבסטיאן וילאר רודריגז:

הלכתי ברחוב בברצלונה ולפתע גיליתי אמת מחרידה – אירופה מתה באושוויץ.
הרגנו ששה מליון יהודים והחלפנו אותם בעשרים מיליון מוסלמים. באושוויץ
שרפנו תרבות, מחשבה, יצירתיות, כשרון. הרסנו את העם הנבחר, באמת נבחר, כי הם הולידו אנשים גדולים ונפלאים, אשר שינו את העולם.

תרומתם של אנשים אלה מורגשת בכל תחומי החיים: מדע, אומנות, מסחר בינלאומי ומעל לכל – מצפונו של העולם. אלה האנשים ששרפנו.

ותחת העמדת פנים של סובלנות, ומכיוון שרצינו להוכיח לעצמנו שנרפאנו ממחלת הגזענות, פתחנו שערינו ל20 מליון מוסלמים, אשר הביאו עלינו טיפשות ובורות, קיצוניות דתית ואי-סובלנות, פשע ועוני הנובעים מאי רצון לעבוד ולקיים את משפחותיהם בכבוד.

הם הפכו את הערים הספרדיות היפהפיות שלנו לעולם השלישי, טובעות בזוהמה ופשע.הם מסתגרים בדירות שקיבלו בחינם מהממשלה ובהן הם מתכננים את הרצח וההרס של מארחיהם התמימים.
וכך – לרוע מזלנו, החלפנו תרבות בשנאה פנאטית, כישרונות יצירתיים בכישורי הרס, אינטליגנציה בפיגור ודעות קדומות. המרנו את רדיפת השלום של יהדות אירופה ותכונתם לתקוות לעתיד טוב יותר לילדיהם, היצמדותם הנחושה בחיים כי החיים קדושים, באלה אשר תרים אחר המוות, באנשים אשר נכלים בתשוקת המוות לעצמם ולאחרים, לילדינו ולילדיהם. איזו טעות נוראה נעשתה על ידי אירופה האומללה.

להערות והארות:
משה שמעון אופן
[email protected]
055-553-0976

הורדת קבצים

מערכים נוספים בסדרה זו:

סדרות לימוד נוספות:

תיקון המידות עפ"י פרשת השבוע

תורת ישראל

המבנה של חמשת חומשי התורה, נבין את החשיבות של כל מילה בספר התורה ונפגוש כמה ממפרשי התורה המרכזיים שיסייעו לנו להבין ולהעמיק בדברי התורה והמצוות.

שמירת הלשון

מה המשקל שהתורה נותנת לאיסור לשון הרע, ומה הסיבה לכך? מדוע שמירת הלשון היא הדרך לחיים טובים בעולם הזה? מה ההגדרה של לשון הרע? כל זאת ועוד בסדרה המרתקת "לשון הרע" לא מדבר אלי…

שמיטה

שנת שמיטה מתקיימת אחת לשבע שנים ובה אנו מצווים על מצוות ייחודיות ויוצאות דופן. המצוות מתייחסות בעיקר לאופן גידול היבול אך לא רק. מלבד ההקשר החקלאי, לשנת השמיטה יש מסרים עבור כל אחת ואחד מאיתנו. בסדרה נלמד יחד את דיני ומצוות שנת השמיטה ונאסוף תובנות רלוונטיות עבורנו לחיי היומיום.

שבת

סדרת העמקה בנושא השבת בהיבטים מרתקים: זכור ושמור; אמונה בטחון והשתדלות; יום מנוחה; מקור הברכה; אזמר בשבחין – מזמור שיר ליום השבת

יש לי מושג