שנת שמיטה – שמיטת קרקעות

יש לי מושג:

שנת שמיטה – שמיטת קרקעות

על קצה המזלג

  • המושג השנה השביעית בכל מחזור בן 7 שנים.
  • מה זה אומר בשנה זו אסור לעבד את הקרקעות, והיבול כולו 'הפקר', ומתחלק באופן שוויוני בין בעלי הקרקעות לשאינם.
  • התרומה לאדם בשנה זו מעיד ומכריז החקלאי שהדבר הכי יקר לו כפרט וכעם אינו שלו. אלא מציאות שהבורא מעניק לו בהווה מידי רגע, ולא שא-לוהים 'נתן' אותה בעבר.
  • התרומה לחברה מתוך תובנה והכרה זו, בשנה זו מתחולל שוויון בין העשיר ובעל מטעים לבין העני המחזר על הפתחים. כולם יכולים לגשת בשווה לשדה וללקוט את מה שנחוץ להם – ולא מעבר.
    בנוסף, בשנה זו זוכים החקלאים ואנשי האדמה ל"שנת שבתון" בה הם יכולים לעסוק בתורה

 

  • עוד משהו שנת השמיטה מהווה את המודל הראשוני ביותר של "קרן השתלמות", המקובל היום במערכת החינוך ובענפים נוספים, ובה האדם העובד יכול להקדיש שנה להשתלמות, התקדמות ולימוד.
  • אנקדוטה מעניינת על פי מחקרים שונים, ההפוגה בזריעה בשנת השמיטה תורמת לפוריות הקרקע בשנים שלאחריה. (המונח החקלאי הוא: עקרון מחזור הזרעים)

 

המושג

"… וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת ל-ה'.  שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ (…)  וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ, שַׁבָּת ל-ה'. שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר…" (במדבר כה, ב-ה)

 

אחת המהפכות החקלאיות, החברתיות, הכלכליות והאֱמוּנִיּוֹת החשובות ביותר שהנחילה היהדות, מופיעה במצוות השמיטה.

בשנה זו, אחת לשבע שנים, עבודת הקרקע כולה שובתת (שבת הארץ). אסור לחרוש, לזרוע או לבצע כל פעולת קרקע. מלבד פעולות שמטרתן לשמר צמח קיים כדי שישרוד את השנה הזו.

היבול הגדל בשנה זו מתחלק בשווה. למעשה הוא "הפקר", וכל מי שמעוניין (כולל בעלי השדה, כמובן) יכול לקטוף ולקחת לעצמו. לעצמו – אבל רק לעצמו. אי אפשר ללקוט כמות גדולה ולמכור אותה, לאגור אותה וכדומה. כך מובטח שכל מי שמעוניין יוכל לקחת לעצמו.

 

אז ממה חיים בשנת שמיטה?

ובכן, שאלה זו כתובה כבר בפסוקי המקרא, וכתשובה, מופיעה הבטחה ייחודית ונועזת:

וְכִי תֹאמְרוּ: "מַה נֹּאכַל בַּשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת, הֵן לֹא נִזְרָע וְלֹא נֶאֱסֹף אֶת תְּבוּאָתֵנוּ?"
וְצִוִּיתִי אֶת בִּרְכָתִי לָכֶם בַּשָּׁנָה הַשִּׁשִּׁית, וְעָשָׂת אֶת הַתְּבוּאָה לִשְׁלֹשׁ הַשָּׁנִים.  וּזְרַעְתֶּם אֵת הַשָּׁנָה הַשְּׁמִינִת וַאֲכַלְתֶּם מִן הַתְּבוּאָה יָשָׁן עַד הַשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִת עַד בּוֹא תְּבוּאָתָהּ תֹּאכְלוּ יָשָׁן.[1]

בורא העולם התייחס לשאלת הקיום בשנה השמינית, והוא אף נוטל עליו אחריות ומצהיר כי מדי שנה שישית, ערב שנת שמיטה, היבול של האדמה יכפיל את עצמו באופן שיאפשר להתפרנס ממנו עד קציר התבואה של השנה שלאחר השמיטה ("השנה השמינית")

בנוסף  להבטחה זו, חשוב לזכור שעל אף שאסור לזרוע עדיין ישנם עצים המניבים פירות, אותם מותר לאכול. כמו כן, ירקות ותבואה שלא נזרעו בידי אדם, אלא נבטו מאליהם, ("ספיחים" בהגדרה ההלכתית) מותרים מן התרה באכילה.

בתקופות מאוחרות יותר חששו חכמי ישראל כי היתר זה יהווה פרצה לאלו שיזרעו חיטה בחשאי ויגידו כי מדובר בתבואה שנבטה מאליה.  מסיבה זו הם אסרו על אכילת כל ירק ותבואה שגדלו בשנה זו – איסור ספיחים.

 

משמעויות

כאמור, לקיומה של מצוות השמיטה ישנן מספר משמעויות, חברתיות, אמוניות, כלכליות ועוד.

  1. בשנה זו, מתחלק התוצר החקלאי בצורה שוויונית לחלוטין בין העניים לעשירים. בעל הקרקע שווה ביכולת ההכנסה שלו לעני המרוד ביותר. שנת השמיטה מהווה 1/7 מהתוצר, כלומר – במשק הנוהג על פי שנת שמיטה, כ-14% מהתוצר התחלק באופן שוויוני. שנת השמיטה היא מחוללת שוויון משמעותית מאוד.
  2. בשנה זו, גם החקלאי ואיש עמל-הכפיים יכול לעסוק בחיי רוח ולימוד התורה.
  3. באמצעות העצירה מקיום מלאכות הקרקע, מטמיעה התורה את האמונה כי הקרקע כולה שייכת לבורא, והוא נתן לאדם את הרשות להשתמש בה. תובנה זו ממלאת את האדם בענווה על מקומו ותפקידו בעולם.
  4. העובדה כי החקלאי אינו זורע באותה השנה, ובכל זאת מאמין כי הא-לוהים יעניק לו את מחסורו, מאמנות את שריר האמונה בא-ל ואת הביטחון כי על אף שהאדם מתאמץ כדי לקבל את פרנסתו, כל מזונותיו של האדם מגיעים בסופו של דבר מידיו של הא-ל.

 

יבול הירקות בשנת השמיטה

מאחר ואסור לגדל ירקות בתחומי ארץ ישראל המקראית וההלכתית, יש צורך לייבא ירקות מחו"ל. למשל, מממלכת ירדן, ואף מתחומי הערבה הדרומית אשר גם אם הם בשטחה של מדינת ישראל,  אינם חלק מארץ ישראל המקראית. ומשכך  לא חלות עליהם הלכות השמיטה (כמו גם הלכות תרומות, מעשרות, ויתר הלכות הנטיעות התלויות בארץ)

בשנים האחרונות יש המוכרים את הקרקע שלהם לאדם שאינו יהודי. הגוי אינו מחויב לשמור שמיטה, וכך הם ממשיכים לזרוע בקרקע זו בשנת השמיטה. לאחר השמיטה הם שבים וקונים את הקרקע מן הגוי. יש הטוענים כי מכירה זו אינה מכירה אמיתית, יחד עם זאת הרבנות הראשית לישראל מכירה במכירה זו.

 

במדינת ישראל וקק"ל

במדינת ישראל ישנם כאמור חקלאים הסומכים על  "היתר המכירה" הנ"ל, ויש כאלה המשביתים לחלוטין את השדה. המדינה מכירה בחקלאים שומרי שמיטה, ומעניקה להם רשת תמיכה אשר לדבריה "מטרת התמיכה היא רצון לצמצם את הפגיעה שנגרמת לחקלאים ולמשתלות המתכננים להשבית את הפעילות ואת משקם בשנת השמיטה תשפ"ב (2021 – 2022).".[2] בעוד בשנים עברו הייתה הממשלה מעניקה כספים למטרה זו, בשמיטה הקרובה הקרן תתבסס על כספים שהחקלאים עצמם הפרישו מאז השמיטה הקודמת.

גם ביערות הקרן הקיימת לישראל, הכוללים גם 80 אלף דונם בוסתני פרי, מקפידים על קיום מצוות השמיטה על פי הנחיותיו הרב אלי שלב, רב קק"ל.

 

לסיום

חשוב לציין כי בימים עברו, הכלכלה הייתה מבוססת בעיקר על חקלאות מקומית, ובמשך מאות שנים הקפיד העם על קיום מצוות שמיטה. משמעות הדבר הייתה גבורת הנפש של העם שלא לעבד את הקרקעות. כך הפגינו את האמונה והביטחון כי על אף זאת – לא תיפגע פרנסתם. וכך יכלו  לראות בעיניים את הנס-הסטטיסטי, כיצד בכל שנה שישית, ערב שנת שמיטה, היבול מוכפל ומספיק לכלכל משק שלם במשך שנתיים.

חכמי ישראל הצדיעו לחקלאים ושיבחו את עוז רוחם שלא לעשות מלאכות בקרקע במשך כל השנה, ואף לפתוח את שערי נחלתם בפני עוברי אורח שיוכלו לקחת מהיבול.

על הפסוק בתהילים "בָּרֲכוּ יְהוָה מַלְאָכָיו גִּבֹּרֵי כֹחַ עֹשֵׂי דְבָרוֹ לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל דְּבָרוֹ" [3] דרשו חכמי ישראל על החקלאי, הרואה את השדה שלו בלתי מעובד במשך שנה תמימה, אך עוצר את כוחותיו ונמנע מלעבד אותה:

רבי יצחק נפחא (הנפח) אומר: "אלו שומרי שביעית. בנוהג שבעולם אדם עושה מצווה ליום אחד, לשבת (שבוע) אחד, לחודש אחד וכו', וזה השומר שביעית רואה שדהו שוממה, כרמו שומם ושוחק, היש גבור חיל גדול מזה?"[4]

 

[1] ויקרא כה, כ-כא

[2] אתר משרד החקלאות ופיתוח הכפר, אוג' 2020.

[3] תהילים קג, כ

[4] מדרש תנחומא על תהילים, בתרגום חופשי

הצג עוד

מושגים נוספים שיעניינו אותך: