ליל הסדר
ליל הסדר הוא הלילה שנתייחד מראשית ימי העם, להיות האירוע מרכזי בהוויה הדתית-והלאומית של הבית היהודי. הוא מסמל את איחוד פזורי ישראל, המסובים באותה שעה עצמה במיליוני בתים במתכונתו המסורתית. הסבה אחידה זו מלכדת את כל חלקי העם לכדי חטיבה לאומית בעלת מכנה משותף אחד.
בנוסף להתאחדות כל חלקי האומה, יש בערב הזה התייחדות עם ראשית התהוותו של העם היהודי כתוצאה מנס יציאת מצרים.
ליל הסדר מורכב ממצוות שהן מן התורה, מצוות שהן מדברי חכמים, וממנהגים רבים. תכליתם של כל אלה היא להזכיר אירועים וחוויות מן העבר, עם זיקה אל ההווה והעתיד. בשל שפע המצוות והמנהגים, קבעו עורכי ההגדה סדר לליל הסדר. ומכאן שמו.
מצוות מדברי התורה כוללות את:
מצוות מדברי החכמים כוללות את
סדר זה, בן 15 השלבים, כולל את כל חלקי ומצוות הערב: קדש (קידוש) ורחץ (נטילת ידיים ראשונה) כרפס (הטבלה של כרפס, מין ירק, במי מלח, לזכור את מרירות המצרים) יחץ (שבירה של המצה האמצעית) מגיד (לב הסדר, אמירת ההגדה) רחצה (נטילת ידיים שניה, לאכילת המצה) מוציא–מצה (ברכת המוציא ואכילת המצה) מרור, כורך (אכילת מצה ומרור יחד) שולחן עורך (סעודת החג) צפון (אכילת המצה השבורה מה"יחץ", זכר לאכילת קרבן פסח) ברך (ברכת המזון) הלל, נרצה (פיוטי החג. חד-גדיא, אחד מי יודע, ואחרים)
כדאי לשים לב שלא היין ולא המצות נמצאים בלב הלילה החשוב הזה, אלא הילדים שלנו. בתחילת הלילה הם שואלים אותנו ארבע קושיות: מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות", ועל כך אנו עונים להם בתשובה מפורטת וארוכה באמירת ההגדה. בה אנו מתארים את ההיסטוריה שלנו ואת ראשית התהוותנו לעם בארץ ניכר ובתנאים קשים, והיציאה הניסית שלנו לחירות.
רבות מפעילותנו במהלך הסדר במהלך הסדר נועדו לעורר את סקרנותו של הילד, להפנות את תשומת ליבו ולגרום לו להציב סימני שאלה. לכן "ארבע הקושיות", המתייחסות למנהגים שאינן נוהגים בלילות אחרים אלא רק בליל הסדר, פותחות את הלילה הזה. כשהילד במצב של סקרנות וגירוי, זה הזמן לספר לו את הסיפור המלא ולהשביע את רעבונו.
יחד עם זאת, גם אדם גלמוד שסועד לבדו את ליל הסדר, מספר את סיפור יציאת מצרים בינו לבין עצמו.