כיבוד הורים

יש לי מושג:

כיבוד הורים

על קצה המזלג

  • המושג כיבוד הורים
  • מה זה אומר לכבד את ההורה (הביולוגי) כמעט בכל מצב, בכל מחיר, בכל גיל ובלי קשר למשקעים שיש כלפיו.
  • התרומה לחברה
    א. הכבוד לדור הקודם יאפשר לנו להקשיב לחכמת החיים ותבונת הדורות המצטברת.
    ב. הידיעה שגם אותנו יכבדו לעת זקנה – תעניק לנו שאר רוח.
    ג. הכבוד, ההערכה והחברה שאנו נותנים להורים ולדור המבוגר הופך אותם לחיוניים, ערניים ומעניק להם תחושת שייכות ותרומה.
  • עוד משהו כיבוד הורים כולל גינוני כבוד, כמו לא לשבת על מקומו של האב, לא לסתור את דבריו בצורה בוטה ואף לא לקרוא לו בשמו הפרטי.
  • אנקדוטה מעניינת היהדות מוצאת את האישים הבולטים שהצטיינו בכיבוד הורים דווקא באלו שהיו מחוץ לעם היהודי כמו עשיו, בנו של יצחק ואחיו של יעקב, וכן נוכרי מאשקלון בשם דמא בן נתינה..

 

 

המושג

היא נשמעת כמו חובה חברתית בסיסית, אך היא מופיעה כבר בעשרת הדברות: כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ.
לצד מצווה זו, התורה מזכירה מצווה נוספת, שונה במקצת: אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ וְאֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ אֲנִי ה אֱלֹהֵיכֶם.

 

מהו הכבוד, ומהי היראה?

הכבוד כולל הנחיות כמו להגיש כוס מים, לסייע אף בדברים פשוטים כשצריך, עד כדי להאכיל, להלביש וכדומה.  אך אין חובה להוציא כספים על כך.

התלמוד מספר על רבי טרפון (מחכמי המשנה, חי בלוד במאה הראשונה לאחר המרד הגדול. ידידיו של רבי עקיבא) שפסע עם אימו בגינתה, [האמא הייתה מאוד עדינה ואיסטניסטית] בעת שנעלה נקרעה והוא לא יכול היה לתקן את הנעל, הוא הניח את כף ידו מתחת לרגלה של האם כדי שתוכל להיכנס לביתה בבטחה ובנחת.

היראה כוללת הנחיות כמו שלא לסתור באופן בוטה את דברי האב, לא לשבת על המקום שלו (מבלי רשות, כמובן) אם האב אומר דבר שאינו נכון, להעיר לו על כך באופן מנומס.

 

כאמור, מצווה זו מופיעה כבר בעשרת הדיברות, עשר המצוות הראשונות שנצטווה עם ישראל במעמד הר סיני. מצוות אלו נכתבו על גבי שני לוחות הברית, חמש מצוות על הלוח הימני וחמש על השמאלי. במבט מלמעלה נראה כי המצוות שנכתבו בלוח הימני עוסקות במחויבותו של האדם כלפי האל, ("מצוות שבין אדם למקום") כמו איסור עבודת אלילים וכדומה, בעוד חמש המצוות שבלוח השמאלי עוסקות בחובת האדם לזולת ("בין אדם לחברו") לא תרצח, לא תגנוב וכדומה.

באופן מפתיע, מופיעה מצוות כיבוד הורים בסופו של הלוח הימני. נקודה זו מלמדת אותנו על היחס ביהדות למצווה זו. היא אינה רק ביטוי של הכרת הטוב להורים על הטרחה שבגידול הילדים. להפך – החובה לכבד נאמרה גם כלפי הורה ששלח את ילדו לאימוץ. החובה לכבד הורים היא על עצם ההכרה בכך שהם הביאו אותנו לעולם והעניקו לנו חיים.

 

יוצאי דופן (דוגמאות) :

  • כיבוד הורים אינו כולל דרישות הנוגעות לבן עצמו ("אל תעשן", "תאכל ארוחת בוקר", "תעבוד בתחום X", "תלמד תחום Y, אל תלמד תחום Z")
  • כיבוד הורים הוא רק באופן שהקיום אינו מתנגש בערך מוסרי אחר, ובודאי לא כאשר האב דורש מהבן לפגוע או למנוע רווח ממישהו אחר.
  • כיבוד הורים נועד לטובתם של האם והאב. אם פעולה מסויימת תוביל לתועלת סופית להורה, ניתן לעשות אותה על אף שברגע הראשון זה נדמה כמו אי-כיבוד שלהם. בודאי במקרים בהם ההורה אינו בקו הבריאות ואינו צלול. אז נדרש לפעול לטובתו האובייקטיבית של ההורה – גם אם למרבה הצער הוא סבור שפועלים לרעתו.

לסיום

 

רלב”ג (רבי לוי בן גרשום, צרפת, המאה ה-14) מסביר כי התועלת בכיבוד הורים הוא דווקא לתועלתו של הבן. שכן, ההורים הם האנשים הרוצים ביותר בטובתו של הבן, והם מדריכים אותו בדרך היושר והטוב. אלא שטבע המרדנות של הבן הצעיר נוטה לזנוח את ההנחיות שלהם לטובת הנוחות העכשווית. כיבוד ההורים גורם לאדם להטמיע בתת המודע כי יש משקל רב יותר למילה של ההורים, ולהתייחס ברצינות להנחיות שלהם.

לצד נימוק זה, יש המסבירים כי הרעיון העומד מאחורי מצווה זו הוא עיקרון הכרת הטוב לכל זולת שעשה למעננו טובה. (ספר החינוך, מחבר לא ידוע, המאה ה-13) ובודאי הכרה בטובה של האדם שהביא את חיי שלי לעולם, גם אם זו הטובה היחידה שקיבלתי ממנו.

הצג עוד

מושגים נוספים שיעניינו אותך: