השבת אבדה

יש לי מושג:

השבת אבדה

  • מה? השבת אבדה
  • מה זה אומר? החובה להקדיש מעט זמן מעצמי למנוע נזק כבד לאחרים
  • התרומה לחברה? ביטחון ושקט נפשי שבמידה ומשהו יאבד לי – מישהו אחר יקדיש זמן לתפוס את החפץ ולאתר אותו
  • עוד משהו? "השבת אבדה" אינה רק להחזיר חפץ שאבד, אלא החובה למנוע כל הפסד מהזולת. כמו למשל אם נחשול של מים עלול להזיק נכס של מישהו ובידיים שלנו להטות אותו – חובה לעשות כך.
  • אנקדוטה מעניינת? ארכיאולוגים מצאו לאחרונה במה ייחודית שעל פי ההערכות הייתה "אבן הטוען" המוזכרת במשנה (המאה ה-2) שכל מי שמצא מציאה היה עומד עליה ומכריז בפני ההמונים בעיתות ההתכנסות שהיו בחגים.

המושג

אחת המצוות הסוציאליות המרגשות ביותר  מופיעה בספר דברים (פרק כב) בשלושה משפטים קצרים:

"לא תִרְאֶה אֶת שׁוֹר אָחִיךָ אוֹ אֶת שֵׂיוֹ נִדָּחִים וְהִתְעַלַּמְתָּ מֵהֶם הָשֵׁב תְּשִׁיבֵם לְאָחִיךָ.
וְאִם לֹא קָרוֹב אָחִיךָ אֵלֶיךָ וְלֹא יְדַעְתּוֹ וַאֲסַפְתּוֹ אֶל תּוֹךְ בֵּיתֶךָ וְהָיָה עִמְּךָ עַד דְּרֹשׁ אָחִיךָ אֹתוֹ וַהֲשֵׁבֹתוֹ לוֹ.
וְכֵן תַּעֲשֶׂה לַחֲמֹרוֹ וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְשִׂמְלָתוֹ וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְכָל אֲבֵדַת אָחִיךָ אֲשֶׁר תֹּאבַד מִמֶּנּוּ וּמְצָאתָהּ לֹא תוּכַל לְהִתְעַלֵּם."

ניתן להבחין בחלוקה בין שני שלבים במצווה: ראשית, אדם ההולך ברחוב – ולעיתים הוא ממהר לפגישה עסקית חשובה, כלומר, מהצד השני עומד גם אובדן של זמן עבודה או פנאי יקר – ועדיין נאסר עליו להתעלם מהאובדן של הזולת. הוא נדרש לפנות זמן ולאסוף את האבידה.

לעיתים, הדבר כרוך בטרחה: כמו טיפול בכלב, או אפילו דוממים אחרים הדורשים "איוורור" מסויים כדי לתחזק אותם.

בשלב הבא, נדרש המוצא לאתר את בעלי האבדה, ולוודא שהוא לא מוסר אותה לידיים לא נכונות. זאת נעשה על ידי מסירת סימנים מזהים מבעל האבדה אל המוצא.

 

 

אלא שכל זה בתנאי שיש סימנים על האבדה, אשר יכולים להוות לנו לעקבות ולזהות באמצעותן מי הבעלים של החפץ.

לעומת זאת, אבדה שאין עליה כל סימנים ולא ניתן להוכיח בעלות עליה, המאבד התייאש לחלוטין מלמצוא אותה, ולפיכך בעלותו פקעה. כך לדוגמא שטר כסף בודד שלא בארנק, או מוצר אחר שהשוק מוצף בו, ושזה עתה נרכש.

 

וישנם עוד יוצאי דופן

  • על אף החובה האישית, המוסרית, הערכית, האזרחית והיהודית להשיב אבידה,. אדם אינו נדרש לעבור על איסור הלכתי כלשהו כדי להשיב אבידה. המטרה אינה מקדשת אמצעים, ומצוות נועדו לרומם את האדם מבחינה מוסרית – לא על חשבון מעידה בצד השני.
  • אינך מחויב לעשות למען הזולת – מה שלא תעשה למען עצמך. אדם מכובד, נשוא פנים, אח"מ, דיפלומט או קצין בכיר שלא יסחוב כסא ברחוב , פטור מלהשיב כסא או לאתר את בעליו אם הוא מצא אותו ברחוב.
  • על אף החובה להקדיש זמן יקר למען הזולת – זהו רק בתנאי שהזמן לך שווה פחות מהאבידה שלו. אין כל הצדקה להפסיד עסקה חשובה למען אבדה, או להפסיק שעת עבודה יקרה עובר אבדה ששוויה מועט.

לסיום

דון יצחק אברבנאל, שר האוצר של ספרד בזמן הגירוש, ומגדולי פרשני התנ"ך, מסביר את העיקרון העומד מאחורי המצווה: "הכוונה באלו המצות לעורר הרחמים והחמלה לאחים והעזרה (…)" רבנו יונה (גירונדה, ספרד, המאה ה-13) כתב כי אם התורה חייבה אותנו לטרוח עבור בהמתו של אדם, נוכל ללמוד מכאן עד מה נהיה מחוייבים בכבודו של הזולת עצמו.

כמו רבות ממצוות התורה, מעבר לחשיבה על מבנה חברתי טוב יותר –  בולט האלמנט החינוכי הפנימי שהמצווה מבקשת מהאדם להפנים.

הצג עוד

תכני לימוד בנושא השבת אבדה:

מושגים נוספים שיעניינו אותך: